Ahad, Jun 27, 2010

apa itu shingles?

hai semua.
hari ini masuk hari ke 4 aku demam. bebintik merah berair masih ada di badan, malah makin bertambah. kat sini aku nak kongsi sedikit info untuk pengetahuan korang.

chicken pox biasanya menyerang kita waktu kecil. virus yang dikenali sebagai varicella zoster virus. ok. hal kecil-kecil dulu rasenye tak payah nak kupas la kot. sebab korang boleh carik sendiri info. lagipun banyak kat google. jadi, mari berajin sedikit!

aku pertama kali diserang chicken pox ketika di usia 9 tahun, rasenye lah.

jadi, readers semua yang pernah diserang chicken pox ni, beware ok. korang akan ada peluang nak kene shingles macam yang aku kene~! hoh. ini amaran!

*bukan shingles aku*

herpes zoster virus satu virus yang akan menyerang bila immune dalam badan rendah. ada beberapa faktor yang menyebabkan perkara ini berlaku selain dari immune rendah, keadaan stress juga boleh mengakibatkan virus ini aktif.

virus ini sebenarnye adalah virus transformed yang ada semasa kita diserang chicken pox dulu. virus ini sukar untuk mati. jadi, ia akan tinggal lama di nerve ganglia. (sila google kalo tidak tahu). setelah berubah, virus ini menyerang orang itu pabila dewasa kelak, dengan syarat, immune mesti rendah!

shingles ni boleh diibaratkan chicken pox senior la. sebab ianya hanya menyerang orang yang pernah diserang chicken pox semasa di awal usia dulu. biasenya keadaan boleh menjadi teruk berdasarkan umur. maknenye orang tua, kalo kene shingles ni, bahaya lah sikit.

bentuk atapun pattern shingles tumbuh di badan juga boleh memberitahu samada yang terkena jangkitan ini adalah biasa biasa, ataupun yang serius. alhamdulillah, shingles aku jenis yang scatered, maksudnye dia tumbuh merata, bukan berkelompok setompok setompok macam dalam gambar kat atas tu. phewww~

jangkamasa serangan ini akan berkurangan dan terus baik dalam 2 hingga 3 minggu. aku baru hari ke 3 ditumbuhi shingles. ada beberapa hari lagi. ya Allah, bantulah hambaMu ini.

ok, shingles ni sangat gatal. kalo yang jenis main makan je ape saja, korang telan je lah. tapi amalkan makan sayur, pemakanan yang seimbang mungkin. oh, tadi sebut pasal gatal. mungkin akan tergaru, maka terpecah la bebiji shingles tu, jangan risau, virus tu sangat tidak boleh terdedah diluar badan manusia. jadi ianya cepat mati, namun, elakkan diri korang untuk dekat dengan orang lain. sebab, melalui pernafasan, ia akan berjangkit. malah, melaui cecair yang pecah tu pun ada kemungkinan.

jadi, jaga pemakanan, amalkan pengambilan vitamin, minum air masak dengan banyaknya. hehe...

doakan aku cepat sembuh. gatal weyh. tidoku tidak setenang dulu

5 ulasan:

miss cloudy berkata...

owhhhh! tq 4 d info!

chomelxii berkata...

waa...takut lak bila baca nie....hope molie cpt sembuh....

molliesa berkata...

miss cloudy >> jage kesihatan.amalkan amkan vitamin ok. hehe

penconteng jalanan>> sakit tau, sebab ia serang saraf kite. sakit sendi. thanks tau doakan molie sembuh!

chomelxii berkata...

molie...sowie nk tanya...
anie ada baca kat lmn web bwh nie ttg shingle....klu btul sama ngan kayap,better hati2...cuba tanya org yg pakar....sbb klu kayap,bhaya....


http://www.thetole.org/MalayHerbalMedicine/ShinglesVirusTreatmentCure.html

molliesa berkata...

anie, haah, bende ni mcm kayap, tapi kayap lebih bahaya. snagat susah nak baik. alhamudlillah, molie bukan kene kayap.hehe,,

ngeri weh tgk kayap tu...dengar name pun menakutkan dah..

thanks anie..=)

SMK Hang Kasturi 2018

Alhamdulillah, dah hampir 5 hari menjadi warga SMKHK, Alhamdulillah, akhirnya Allah makbulkan juga doa. terima kasih buat keluarga, dan juga...