Selasa, November 27, 2012

eton mess tekak mama adam&akid

 assalamualaikum!

Hari ni nak share resepi buat eton mess..
Kalau sape suke makan cream...memang korang akan sangat suke dengan eton mess ni.. Eton mess ni dessert orang london.. Nak buay nye senang aje...

Bahannye

Meringue - nak buat meringue gune putih telur + cuka makan + esen vanilla + sedikit gula kastor..pukul sampai bertanduk..bertanduk tu camne? Kalo korang cuit2 sket pakai spatula tu, dia naik mcm tanduk...oh ye..telur suhu bilik ok..kalau amik dari peti ais, memang tak kembang laaaa...oh ye..putih telur kalo nak buat sikit gune 2 biji je..suhu oven aku gune 120c je..aku ni men agak2 je..bakar sampai la nampak meringue tu mcm merekah..

Whipping cream - aku gune dairy whipping cream..
Gula kastor secukup rasa - aku amik 1/2 cawan je..tak manis sgt..
Buah segar - stoberi, blueberry, raspberry..nak mudah beli je kat giant, kat bahagian sejuk beku ada mix fruits dah siap dah..tinggal nak bancuh je ngan gula sket bagi manis..sebab buah2 tu masaaaammmm!

Cara nak sediakan whipping cream
Pukul guna kelajuan sederhana then maximum, sampai kembang..jangan pukul lama sangat, nanti whipping cream tu jadi berketul..rosak plak..dalam masa yang sama masukkan gula kastor...dah kembang cantik boleh la berhenti pukul..

Buah segar plak, separuh aku mash kan je dalam bowl..campur gula kastor sket je..
Yang tak dihancurkan tu, potong sederhana kecik..untuk buat hiasan...

Susun cecantik dalam bekas atau dalam gelas comel..
Susun berulang, mcm kuih lapis tu..
Meringue-whipping cream-buah yang dihancurkan-meringue-whipping cream-buah hancur/dipotong...
Ikot bekas yang digunakan lah...mcm aku, aku gune bekas dadih..jadi boleh buat 2 layer je..
Kalo ikotkan eton mess ni makan masa meringue tu tgh rangup krup krap..tapi aku simpan dalam peti sejuk..jadi meringue dah lembik la..

Nak juga try makan eton mess kat kedai..nak tau ape rasenye...

#vesion aku, aku campur cream cheese dalam whipping cream...maklum lah org gemuk mcm akj memang suka lemak! Hehehe

Published with Blogger-droid v2.0.9

Tiada ulasan:

SMK Hang Kasturi 2018

Alhamdulillah, dah hampir 5 hari menjadi warga SMKHK, Alhamdulillah, akhirnya Allah makbulkan juga doa. terima kasih buat keluarga, dan juga...