be matured~!

hoho..
ape kene mengena kawin dengan matured?
ligat otak ni berpikir...
dah tu, hanya orang yang matured sahaja kah yang layak untuk berkahwin..
atau hanya yang dah berkahwin sahaja kah sudah matured?????

ok...saye takde fakta kajian dari U mane2..sebab saye malas nak mencari tatkala ini...
saye rase matured tu abstrak...yang susah nak diukur..boleh nak diukur, tapi kene ade kriteria2 yang selaras dan memang boleh dijadikan sebagai kayu pengukur..haaa amik kau...aku da buat secara saintifik nihhh..

contohnye lah...kalau orang tu, umur baru 15 tahun, dia hidup susah, mak ayah keje cukup2 makan je gaji nye...
tapi, dia memahami keadaan tu, tak boleh la nak mintak ayah dia belikan blueberry sebab nak online fb...atau dia nak mintak jaket bulu dari mak dia yang keje kopek kulit kerang tu...jadi, itu dikatakan matured dalam pemikiran...ya...matured, walopon dia hanya berusia 15 tahun....
contoh lain..sepasang suami isteri...hubungan mereka agak tegang...mungkin masalah dalaman, tak sempat nak tanye ape masalah mereka...tapi, si isteri selalu menangis dan menyimpan segala kekusutan rumah tangge tanpa pengetahuan sesiapa..perbuatan menangis itu, kalo dilihat secara tunggal, dikataan tidak matured, ataupun childish kan....? tapi...dia tetap kelihatan matured, ataupun matang bila dia boleh handle situasi tu..
ok..kematangan atau ke~matured~an ni kerana ape? bukan ke dari pengalaman...a.k.a kenangan...a.k.a sejarah kehidupan...?

jadi, bagi saye, kematangan seseorang tu bukan boleh dinilai secara suke2 hati...
ingat, bila kite mengatakan "matured lah..." dengan nada ape sekali pun, pikir lah..hati dia sedikit terasa sakit ok..
ape, ingat mentang2 dia dok terloncat2 same2 anak murid sebab tengah sokong pasukan nya...terus dikatakan tidak matang?
kalo boleh...berfikir lah sedikit dahulu sebelum mengeluarkan perkataan...
setidak2nya, kite tak menyakitkan hati manusia lain..

regards,
molisa

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

mari ganti tempat pasang plug yang rosak.

TAMAN BURUNG DI MELAKA

apa itu shingles?