Rabu, Disember 05, 2012

mixfruits cheese cake recipe

holoh! macam terer sangat kan buat kek bagai nih!

maklumlah dah dua anak.. nak ke SR mesti lah tak! sorang nak bergayut. sorang lagi plak nak berlari sane sini..tak kose aku!

jadi, bahan2 memang dah ade kat rumah..memang dah aku standby kan...cume aku hantam mane yang takde bagi ade... :)

ok resepinye simple je..

bahan2 yang korang perlukan..

250gm cream cheese (aku guna 500 gmsebab aku suke cheese) suhu bilik ye kawan2
200ml fresh cream pun suhu bilik
2 biji telur
3/4 gula castor
2 sudu besar jus lemon (lemon mmg aku rajin beli buat lemonade..nomnomnom)
3 sudu besar tepung gandum

ni untuk base:
8 keping biskut chipsmore dihancurkan dan digaul dengan sebiji telur.(untuk base)

topping:
mixfruits-strawberry, raspberry,ape yang berry lahhhh
2 sudu gula castor-kalau korang suke manis..tambah je gula tu..tak salah..
1 sudu tepung jagung
1/4 air

bahagian bawah crust tu, aku gune biskut chipsmore adam..ternganga duk dalam peti ais tu...
untuk buat crust, hancurkan biskut, gaulkan dengan telur yang lain eh..jgn amik telur yang kat bahan2 atas tu ye... padatkan dalam loyang masing2, bakar pada suhu 160 selama beberapa minit je.. jangan lama sangat kang hangus! agak2 je la..(kalo tak faham sila la ke youtube..hehehe)..

cara-cara nak buatnye:
sila panaskan oven 170 dahulu ye
mula-mula pukul cream cheese dulu..agak2 dah hancur masukkan fresh cream,gula castor, telur, jus lemon, tepung gandum...wat slow2 n steady eh.. kalo aku aku hantam je masuk sume tu dalam mixer..hehe..pukul agak2 dah sebati  dan creamy (tapi time aku buat acuan tu mcm tak nak jadi je..tapi dah masak ok pulak..) boleh la masukkan dalam loyang yang korang dah bakar crust tadi...
ok, bila nak masukkan kek tu, turunkan suhu ke 160 dan bakar dalam 30 minit..
kalau terlebih lama takot atas tu hangus..and kali ni pun agak2 ikut gerak hati..insyaAllah..jadi...hehehe

ok, untuk topping..
campurkan semua bahan
panaskan sampaila rasa bahan2 tu masam2 manis sedap2 ikut selera korang..
boleh tuang atas cake yang dah siap tadi..
biarkan suhu dah cool down baru masukkan dalam peti ais..
kalau masukkan terus dalam peti ais..nanti peti ais cepat rosak.. nak kene beli peti ais baru..:p

sorry kalau ape yang aku tulis ni cacamarba..
aku main tulis ikot steps aku buat hari tu lah..
yang penting, masak ikhlas untuk yang tersayang..
bukan nak menunjuk...
dengan izin Allah..pasti jadi..

lepas ni target nak buat macaron pulak..esok pegi beli bahan..
sape nak oder?

cewah!

credits to youtube..hehe

#next time aku akan cuba tunjuk steps berserta gambar..senang nak faham..:)

2 ulasan:

Jarod Yong berkata...

Wah! Pandainye buat cheese cake! =D

molliesa berkata...

ala..resepi pun dapat dari google..u pun boleh buat! try la..ade cheese cake yang tak perlu masuk oven pun..gune fridge je..:)

SMK Hang Kasturi 2018

Alhamdulillah, dah hampir 5 hari menjadi warga SMKHK, Alhamdulillah, akhirnya Allah makbulkan juga doa. terima kasih buat keluarga, dan juga...