Rabu, September 05, 2012

macam mana nak pregnant?

assalamualaikum!

haaaaaa....
disebabkan aku ni kemain lagi beranak setiap tahun.. *alaaaa..baru nak masuk anak ke dua....
jadi, selalu kawan2 datang bertanya soalan cepuk cemas ni kat aku... mungkin salah satu nye sebab member2 kan.. jadi takde segan sangat nak borak tanye itu ini.... :)

tadi, kawan berbangsa cina, baru tahun lepas mendirikan rumah tangga datang jumpe aku....
soalan dia "camane nak dapat baby eh? saya dah cuba dari bulan enam ni...." sambil senyum malu2...

aku gelak je la...sebab aku bukan pakar pun... rezeki Allah bagi... time planning pun dapat... cemane kan?
alhamdulillah laaa... :)

aku pun bagitau lah...

*okeh, ini warning ya... budak2 jangan baca sambil dok pikir benda tak senonoh!

ini teori aku...
mula-mula awak kene tahu pusingan ovulasi awak.. 
kalau saya 28 hari memang tetap...

oooooo...kata sahabat...

kata lah jadi kite akan anggap hari 13 dan 14 dari hari pertama period tu adalah waktu subur...

alamak, ni nak kene lukis2 jadual ni... jap... 


ok..rujuk kalendar di atas... dan dan aku buat kan!

kata lah hari 1st period jatuh pada 3 hb tu kan... jadi, waktu subur aku bujurkan dengan warna hijau...
tanda nye kene lah aktif bersama suami ketika itu... 

kalo aku...aku amik kira keupayaan sperm untuk hidup diluar kantungnye..hikhik
kalau sperma, hanya 72 jam iaitu 3 hari...tapi ada gak kata sampai 5 hari..nak selamat kite amik 3 hari tu la..
ovum pulak 48 jam je..dalam 1-2 hari je...jadi..ovum tu takpe.. sperm yang kene berusaha carik ovum ni.. :)

yang bentuk love love pink tu... hari yang aku sarankan pembaca untuk bercinta dengan suami... insyaAllah... apa yang aku kongsikan ni, sekadar ilmu yang aku tahu je... setakat ni alhamdulillah... 

aku praktikkan pada bayi sulung, pada adam lah~ terus lekat! *bukan nak kate teknik ni menjadi... usaha..dalam masa yang sama rezeki Allah yang tentukan.. :)

oh, kenapa kene love pink hari2? itu yang aku kata, usaha! sebab kualiti sperm setiap hari berbeza (pendapat aku lah) sebab faktor pemakanan, mungkin juga bebanan kerja, penat, stress... kan? kan? sebab mungkin time ejakulasi, sperm tak sempat nak say hai kat ovum.. mungkin... :p

jadi, last sekali.. ini pesanan sabahat jugak ni..

lakukan dengan penuh kasih sayang... sebab kite nak dapatkan zuriat ni..bukan dapat hadiah ke..dapat nombor satu ke! hehehe...

kalau kes yang pusingan ovulasi 30-35 hari.. awak anjak je la jadual tu.. mungkin waktu love pink tu akan lebih dari yang aku tunjuk tu... kalau normal 5 hari..mungkin awak kene 7-8 hari.... macam gitu lah..

#sekadar perkongsian... dua sahabat pernah jumpe aku tanya pasal ni, alhamdulillah dua2 mengandung... tapi aku nak tekan kan... ini teori aku je.. selebihnya ketentuan Allah.. :)

selamat mencuba!



2 ulasan:

Unknown berkata...

Kalau mcm sy first period 25hb tu , time subur sy berapa hb ek ? nak praktik jugak tapi tak pandai nak kira waktu subur 😊😊😊

molliesa berkata...

Adra Aisyah. cantik nama awak..mula2 awak kene pastikan berapa hari tempoh mulanya hari pertama datang period hinggalah hari pertama period seterusnya. kalau awak tahu cycle awak konsisten lebih senan predict waktu subur awak. biasanya waktu subur hari ke 13- hari ke 15. (sekiranya cycle period awak lebih kurang 28-30 hari)

kata lah cycle awak sama seperti saya, jadi waktu subur awak mungkin pada 6hb bulan seterusnya. :)

harap awak berjumpa dengan pakar supaya lebih faham :)

SMK Hang Kasturi 2018

Alhamdulillah, dah hampir 5 hari menjadi warga SMKHK, Alhamdulillah, akhirnya Allah makbulkan juga doa. terima kasih buat keluarga, dan juga...