Ahad, September 23, 2012

ibu mengandung gigit ais takpe kan?

assalamualaikum....

masuk minggu ke 37.... huwaaaa~
sebenarnye, penat jugak ye mengandung dari awal tahun! hehehe...

sejak kandungan ke dua ni...aku suka sangat gigit ais.. entah lah kenapa...kadang-kadang, nampak ais tu macam kaca, lagi laha ku geram nak gigit!!!

suami pun asyik tegur je.. tak elok katanya... aku cuba nak berhenti, tapi tak boleh... haiiyyaaa!!
jadi gian kalau tak gigit ais satu hari! masa mengandungkan adam, takde la macam gini... aduh... gigit pun dah sakit sebenarnya...tapi ikot jugak dek nafsu! hmm!

nak gigit ape pulak ye untuk elakkan atau kurangkan gigit ais ni?
kat rumah pulak, ais ade aje 24 jam! adoi....

:p

4 ulasan:

Adziim berkata...

Tak tahu istilah melayu tapi dalam bidang perubatan situasi Puan ini digelar sebagai "Pica" iaitu keinginan untuk makan sesuatu yang tiada nilai nutrisi. In this case, ice yang memang tidak ada zat.

Seeloknya pastikan ais yang Puan gigit/kunyah adalah ais yang dibuat dari air yang telah dimasak supaya risiko kuman berkurang.

Crush ice tersebut dengan objek lain supaya jadi serpihan kecil. Jangan terus gigit seketul besar ice, nanti rosak gigi.

Gantikan ice dengan ice cream yang jenis popsicle pun boleh atau gantikan dengan mengunyah chewing gum yang kurang gula.

Paling penting sila inform pemeriksa kesihatan/doktor puan anda supaya dia boleh menjelaskan apa yang sedang berlaku pada anda dan lakukan pemeriksaan untuk memantau kandungan iron serta mineral/vitamin lain dalam badan anda.

Kemungkinan badan anda kekurangan Iron salah satu zat yang diperlukan manusia lebih-lebih lagi untuk perempuan mengandung. Sebab itu Doktor biasanya akan prescribe vitamin/mineral untuk ibu mengandung.

Pica juga dikaitkan dengan stress.

Puan, kalau boleh untuk memudahkan pembaca seperti saya nak komen, tolong remove function "sila buktikan anda bukan robot" yang kena type aksara tertera. Sangat leceh.

molliesa berkata...

terima kasih adziim..! awak doktor ya?

yup..memang stress sedikit untuk kandungan kedua ni..mungkin sebab mengandung awal tahun... banyak sangat kerja di sekolah...

ya, saya baru perasan bende tu memang melecehkan!

Adziim berkata...

X, saya kerja Juru x-ray. Tahu serba sedikit la benda2 medical ni.

Orang mengandung kena relaks...stress2 ni kn tak pasal2 darah tinggi plak.

molliesa berkata...

oh...

tapi saye ni jenis darah rendah...hehe...

stress biase2 je...bukan yang jenis hardcore lah...

SMK Hang Kasturi 2018

Alhamdulillah, dah hampir 5 hari menjadi warga SMKHK, Alhamdulillah, akhirnya Allah makbulkan juga doa. terima kasih buat keluarga, dan juga...