faktor orang suka mengumpat

aku rasa korang semua pun setuju dengan ayat ni kan. diam itu lebih baik. bukan bermakna kita diam, kita ni boleh ditendang tendang seperti bola kan? diam bukan bererti kalah, bukan bermakna kita salah. bagi aku, diam banyak mengajar erti sabar. sabar menerima kutukan orang, sabar dengan ujian, sabar dengan kerja yang membeban. jadi diam dimulut, dalam hati berzikirlah. sebab dengan zikir, hati jadi tenang. tak mudah nak mengata itu ini kepada orang. tak mudah melenting, tak mudah untuk mula memaki hamun.

jadi, salah satu faktor orang yang suka atau kuat memaki, mengumpat ni, adalah tidak cukup sabar dalam diri. contoh disini, si A tahu keburukan si B. satu hari, si C bercerita keburukan si B pada si A, sekiranya si A sabar, dan ada otak, si A takkan mudah menokok cerita si C. jadilah si C bercerita sendiri. hampalah si C. hehehe..aku rasa lah. sebab, kalau dah tambah itu ini, sampai bila pun tak habis. dan yang dok mengumpat itu sampai sudah takkan puas hati.

oh, satu faktor lagi, adalah sikap dengki. ya lah. bila dengki, macam-macam cerekarama lah dia akan bercerita. habis mitos, lagenda riwayat hidup akan diselongkar. aduh. kesian.

sebenarnya, bukan kesian kat orang yang kene tu, kesian pada yang dengki dan sibuk mengumpat hal orang. hehe..apa pula kata kawan-kawan blogger?

Ulasan

fndrocka berkata…
lagi satu sebab dulu bercita2 nak jadi wartawan
hentakbelipat berkata…
mulut orang mmg xboleh nk tutup kn..yang boleh ttup mlut kite sndri...so bia orang mengate kite jgn kite mngate orang
chekgu Moe berkata…
fndroka~ hmm..wartawan hiburan lah tu ye?

hentak berlipat~ yupp..sudah belajar dari pengalaman. memang takkan sudah, tapi biar Allah balas.=)
Rashid berkata…
salam

Pot pet pot pet tentang orang lain..
kalau tentang kebaikan okey gak. Ini tak tentang keaiban..

ermm teringat.. umpat saudara umpama kita sedang memakan daging sedara .. aduhaiii..
chekgu Moe berkata…
rashid~ wslm. ya tepat sekali. jarang rasanya pot pet pot pet pasal kebaikan kan...
minta dijauhkan dari perbuatan macam ni...:)

Catatan popular daripada blog ini

mari ganti tempat pasang plug yang rosak.

TAMAN BURUNG DI MELAKA

apa itu shingles?